Bewust omgaan met werkdruk

 

 

Van werk-te-druk naar werkplezier
- deel 2: stip op de horizon -

Blog door Barbara Dik-Visser, 22-12-2017

“Barbara”, zei Willem, “het water staat me na aan de lippen.” Mijn eerste gesprek met Willem uit mijn vorige blog herinner ik me nog goed. Hij had weinig tijd en was enorm onrustig. “Ik maak me echt grote zorgen of ik met mijn afdeling de afgesproken resultaten kan halen.” De sfeer op zijn afdeling was gespannen, de werkdruk bij zijn medewerkers hoog, er was veel stress en een aantal van hen zaten zelfs al ziek thuis. Willem gaf aan: “Ik wil wel anders, maar waar haal ik de tijd vandaan om er aandacht aan te besteden? Mijn agenda zit overvol!” Zijn wanhoop was duidelijk te zien en te horen.

Stip op de horizon

Van werk-te-druk naar werkplezier, deel 2: stip op de horizon. Blog 2goBeyond, Barbara Dik-Visser. Grip op werkdruk, uit de waan van de dag, rust, overzicht

De wil van Willem om het anders te gaan doen was gelukkig groter dan de gewoonte om te blijven hangen in de waan van de dag. Hij wist alleen niet hoe.
Samen met Willem heb ik ingezoomd op zijn wensen. Hoe hij het eigenlijk zou willen, wat er dan anders zou zijn op zijn afdeling en hoe dat zou worden ervaren. Alle praktische bezwaren even opzij: alles mag en alles kan. Vanuit daar formuleerden wij samen een stip op de horizon. Dat werd het doel waar we naar toe gingen werken.

Alle beren van de weg

Een doel dat ver weg staat lijkt al snel onbereikbaar. Dat is vaak de reden om er dan maar niet aan te beginnen of om voortijdig af te haken. Een angst die ook Willem kende: “We hebben al zo vaak doelen gehad, maar in alle drukte blijkt het steeds onmogelijk om daaraan vast te houden.” 
Om die reden was het bij de start van dit traject belangrijk om Willem en zijn medewerkers ertoe aan te zetten om zich écht te conformeren aan hun doel. Niet de beren op de weg als uitgangspunt, maar juist de uitdagingen en kansen. Met elkaar inzien dat elk stapje, hoe klein ook, een stapje dichterbij het doel is. Of zoals Nelson Mandela het ooit zo mooi verwoorde: “Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het wordt gedaan.”

Beleving van de werkdruk

Vanuit die basis bouwden we verder. Willem en zijn afdeling voorop, ik als frisse blik, steun in de rug, spiegel, criticus en supporter daarachter. Beginnen bij het begin en zonder zevenmijlslaarzen, stap voor stap. Bij de afdeling van Willem brachten we bij de start de beleving van de werkdruk in kaart. Niet alleen de dagelijkse drukte maar juist het te weinig mogen meedenken en het onvoldoende gebruik maken van hun talenten stond de medewerkers in de weg. Men voelde zich niet altijd gewaardeerd. De neiging om veel nadruk te leggen op zaken waar ze zelf geen invloed op hebben versterkte dat gevoel. Dit kostte ze bergen energie en leverde vooral onnodige frustratie op.

Uit de waan van de dag

Met de werkbeleving duidelijk in beeld en het doel duidelijk in het vizier gingen we aan de slag. Eén voor één pakten ze elke uitdaging aan. Training, coaching en begeleiding op de werkplek was hun steun. Tussendoor steeds weer met elkaar terug naar die stip: waar doen we het voor en wat is er al bereikt? Al snel was voelbaar dat er rust kwam. En overzicht. Willem en zijn medewerkers kregen het plezier terug om er samen iets moois van te maken.

Ook werken aan jouw stip op de horizon?

Durf jij, net als Willem, het ook aan om jouw stip op de horizon bereikbaar te maken? Wil je uit de waan van de dag te stappen, maar vraag jij je af hoe je dat voor elkaar krijgt? Ik ga er graag mee aan de slag, zodat ook jij weer grip hebt op de werkdruk van jouw afdeling of organisatie.

Meer informatie of kennis maken? Neemt contact met me op.